Hubungan Tingkat Pengetahuan dengan Perilaku Bullying pada Remaja di SMP Santo Louis Palembang
DOI:
https://doi.org/10.55123/insologi.v2i5.2761Keywords:
Behavior, Bullying, Knowledge, TeenagerAbstract
Bullying has the meaning of bullying or behavior that disturbs people who are considered weaker. This behavior can be said to be repeated negative actions carried out intentionally with the aim of hurting them physically or mentally. This research uses quantitative methods, analytical survey design with a cross sectional approach. The sample consisted of 64 respondents, taken using a purposive sampling technique. Data was collected using a questionnaire, then univariate and bivariate analysis was carried out. Data were analyzed using Kendall Tau b correlation analysis using a significant value of 5%. The results of this univariate study show that the majority of respondents are 13 years old, 38 respondents (59%) are female, 42 respondents (65.6%) have good knowledge, 58 respondents (90%) have good behavior. .6%). The results of the bivariate analysis showed that there was no significant relationship between the level of knowledge and bullying behavior (τ= 0.050; p= 0.681). It is recommended that institutions can prevent and minimize bullying incidents by providing information or counseling so that teenagers have the self-awareness not to carry out bullying behavior.
Downloads
References
Ayu, W. D. (2022). Supervisi Keperawatan (Dilengkapi dengan Hasil Penelitian dan Pelatihan). CV. RUMAH PUSTAKA. https://books.google.co.id/books/about/SUPERVISI_KEPERAWATAN_Dilengkapi_dengan.html?id=8QFjEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gb_mobile_entity&hl=id&newbks=1&newbks_redir=0&gboemv=1&gl=ID&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Ekasari, M. F. (2022). Latihan Keterampilan Hidup Bagi Remaja. Wineka Media.
Handalan, Muhammad Agung, dkk. (2020). Hubungan Pengetahuan dan Mekanisme Koping terhadap Tindakan Bullying pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Ners Indonesia, 10.
Lestari, Devi Hairina, dkk. (2021). Gambaran Pengetahuan dan Sikap pada Remaja tentang Bodyshaming di SMAN 1 Martapura. Jurnal Ilmu Kesehatan Insan Sehat, 9.
Ni’matuzahroh. (2019). Aplikasi Psikologi di Sekolah. Universitas Muhammadiyah Malang.
Nurmala, Ira, dkk. (2020). Mewujudkan Remaja Sehat Fisik Mental dan Sosial. Airlangga University Press.
Rosadi, M. & Safrudin, M. . (2020). Hubungan Lingkungan Sekolah dengan Pengetahuan dan Sikap tentang Bully pada Remaja di SMP Negeri 1 Sanga-sanga. Borneo Student Research, 1(3), 2162–2167.
Sinthania, Debby, dkk. (2022). Kesehatan Mental (Teori dan Penerapan). CV. MEDIA SAINS INDONESIA.
Swarjana, I. K. (2022). Konsep Pengetahuan, Sikap, Perilaku, Persepsi, Stress, Kecemasan, Nyeri, Dukungan Sosial, Kepatuhan, Motivasi, Kepuasan, Pandemi Covid-19, Akses Layanan Kesehatan. Penerbit ANDI. https://www.google.co.id/books/edition/KONSEP_PENGETAHUAN_SIKAP_PERILAKU_PERSEP/aPFeEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=konsep+pengetahuan&pg=PA7&printsec=frontcover
Unicef. (2017). Perundungan Di Indonesia: Fakta-fakta Kunci, Solusi, dan Rekomendasi untuk setiap anak. 1–4. https://indonesia.ureport.in/v2/opinion/3454/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Anastasia Alvareza Ratih Damayanti, Ketut Suryani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
Penulis mengakui bahwa INSOLOGI (Jurnal Sains dan Teknologi) sebagai publisher yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain, seperti: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dan lain-lain. Dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada INSOLOGI (Jurnal Sains dan Teknologi).