Gambaran Pemahaman Mahasiswa MIK STIKes Santa Elisabeth Medan Mengenai Penyajian Data dalam Bentuk Diagram, Tabular dan Grafikal
DOI:
https://doi.org/10.55123/insologi.v3i4.4092Keywords:
Understanding, Data, Diagrams, Students, Health Information ManagementAbstract
Presenting data in the form of diagrams is an effective visualization method for conveying complex information in a clear and easy to understand way. Diagrams, such as bar charts, pie charts, and line charts, make data analysis easier by presenting data between variables, data distribution, and developing trends. This research aims to see the understanding of MIK STIKes Santa Elisabeth Medan students regarding the presentation of diagrammatic, tabular and graphical data. This research uses a descriptive design with a quantitative approach. The sample in this study amounted to 30 people. In this research, researchers collected data using a questionnaire. This research was conducted in July 2024. Data was analyzed univariably. The research results showed that there were 12 (40%) students who had a very good understanding, 11 (36.67) had sufficient understanding, 7 (23.33) lacked understanding. In this case, practice is increased to better understand. After MIK STIKes Santa Elisabeth students understand the presentation of diagram, tabular and graphical data, MIK STIKes Santa Elisabeth students can practice the presentation of diagram, tabular and graphical data correctly and precisely. The presentation of diagram, tabular and graphical data can increase the knowledge of STIKes Santa Elisabeth students more widely about the presentation of diagram, tabular and graphical data. So that STIKes Santa Elisabeth students become competent and qualified students.
Downloads
References
Pratama, G. F. (2016). Visualisasi Data Harga Komoditi Dan Produk Peternakan Pada Dinas Pertanian Di Kecamatan Kuantan Tengah Provinsi Riau. Jurnal Unikom, 14.
Suprihatin, R. (2021). Meningkatkan kemampuan menyajikan data dalam diagram batang melalui penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) di sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 168–174. https://jurnal.uns.ac.id/jpi/article/view/53577
Bagus, D. D. (2019). Modul Prinsip dasar penyajian data. Jakarta.
Dewi, D. B. (2018). Konsep Dasar dalam pengumpulan dan penyajian data. Jakarta.
Prof.Dr.Stang Abdul Rahman, M. (2020). Biostatistik Deskriptif. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.
Syamsul, A., Rositasari, S., & Widiyono. (2020). Konsep Biostatistik. Surakarta.
Caron, J., & Markusen, J. R. (2016). 済無No Title No Title No Title. 1–23.
Martias, L. D. (2021). Statistika Deskriptif Sebagai Kumpulan Informasi. Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 16(1), 40. https://doi.org/10.14421/fhrs.2021.161.40-59
Millah, A. S., Apriyani, Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.
Pratikno, A. S., Prastiwi, A. A., & Rahmawati, S. (2020). Penyajian Data, Variasi Data, dan Jenis Data. OSF Preprints, 25(03), 1–4.
Rivki, M., Bachtiar, A. M., Informatika, T., Teknik, F., & Indonesia, U. K. (n.d.). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 112.
Safira, P. R., Hidayanto, E., & Rahardjo, S. (2023). Analisis Koneksi Matematis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Masalah Penyajian Data dalam Diagram dan Pemberian Scaffoldingnya. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1482–1495. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2252
Wahab, A., Syahid, A., & Junaedi. (2021). Penyajian Data Dalam Tabel Distribusi Frekuensi. Education and Learning Journal, 2(1), 40–48.
Widjanarko, B. (2019). Konsep Dasar dalam Pengumpulan data Penyajian Data. Sats4213/Modul 1, 1–45.
Annisa, A., Triwardana, G., Agustien, I., Amelia, P. A., Putri, S. M., Anjani, T., & Nusantari, D. O. (2021). Pemanfaatan statistika deskriptif sederhana untuk menganalisis respons siswa terhadap pembelajaran jarak jauh darurat covid 19. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 47–54. https://jim.unindra.ac.id/index.php/himpunan/article/view/3134
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Febina Sembiring, Noni Simbolon, Refina Br Tarigan, Anastasya Br Sinuraya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
Penulis mengakui bahwa INSOLOGI (Jurnal Sains dan Teknologi) sebagai publisher yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain, seperti: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dan lain-lain. Dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada INSOLOGI (Jurnal Sains dan Teknologi).