Pengembangan Usaha Kerang Kering sebagai Produk Unggulan Masyarakat di Desa Suka Maju Kabupaten Batubara

Authors

  • Adil Arifin Universitas Sumatera Utara
  • Indra Fauzan Universitas Sumatera Utara
  • Suci Rahmadani Universitas Jambi
  • Fajar Utama Ritonga Universitas Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v3i3.3997

Keywords:

Dried Shellfish, Batu Bara Regency, Business Group Training, North Sumatra

Abstract

Mapping of local economic potential needs to be carried out to determine the potential that exists in the area and the human resources it has. Batu Bara Regency is one of the districts in North Sumatra which has potential in the marine sector, such as fish, shrimp, crab, shellfish, and so on. Various marine-based business activities have great potential to be developed in this region. One form of this business is the dried shellfish business in Suka Maju Village, Batu Bara Regency. This dry shellfish business is carried out by around 12 community groups. However, it is very unfortunate, there are several obstacles faced by the community which are the reason why the dried shellfish business has not developed. Among them is that there is no legal entity that protects the business, so the price is according to the agent's request. Second, there is no product packaging, and the business group's lack of knowledge in product marketing. The results of this service are activities in the form of training on product packaging, product marketing, and managing legal entities for businesses.

References

Avriyanti, S. (2021). Strategi bertahan bisnis di tengah pandemi covid-19 dengan memanfaatkan bisnis digital (studi pada ukm yang terdaftar pada dinas koperasi, usaha kecil dan menengah kabupaten Tabalong). PubBis: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Administrasi Publik Dan Administrasi Bisnis, 5(1), 60-74.

Badan Pusat Statistik (BPS) Kabupaten Batu Bara Tahun 2020

Cenadi, C. S. (2000). Peranan desain kemasan dalam dunia pemasaran. Nirmana, 2(2).

https://www.masterplandesa.com/penataan-desa/pemetaan-potensi-ekonomi-lokal/

Hendriadi, A. A., Sari, B. N., & Padilah, T. N. (2019). Pelatihan Digital Marketing Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Karawang. Jurnal Pengabdian Masyarakat J-DINAMIKA, 4(2), 120-125.

Kuncoro, M. (2007). Ekonomika Industri Indonesia 2007: Menuju Negara Industri Baru 2030. Yogyakarta: CV. Andi.

Marjania, D., & Kusumaningrum, D. S. (2024). STRATEGI PENINGKATAN PENJUALAN UMKM DI CIBUNGUR SARI MELALUI SERVICE DAN PACKAGING YANG BAIK. ABDIMA JURNAL PENGABDIAN MAHASISWA, 3(1), 2944-2948

Nurul Ramadhani Makarao, Metode Mengajar Bidang Kesehatan, Bandung: Alfabeta, 2009, h. 52

Pramiyanti, Alila. Studi Kelayakan Bisnis Untuk UKM. Cetakan 1. Media Pressindo Yogyakarta

Rahmat, R., & Anastasia, A. (2023). PENGEMBANGAN KEMASAN DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA PADA UMKM KOPI 919. ADMIT: Jurnal Administrasi Terapan, 1(1), 1-15.

Sukirno, Sadono. 2011. Makro Ekonomi Teori Pengantar Edisi Ketiga. Rajawali Pers, Jakarta

Sukoco, S. A., Mayasiana, N. A., & Aprilia, J. W. (2024). Pendayagunaan Media Sosial: Peralihan Strategi Pemasaran Menuju Model Digital. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5(2), 2861-2869.

Tjiptono, F., (2000) Strategi Pemasaran. Cetakan Kedua. Yogyakarta: Penerbit ANDI

Wahyuni, Y. T. (2017). Pengaruh Desain Produk Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (studi produk Sepatu pada Usaha Menengah BSM SOGA Kota Bandung) (Doctoral dissertation, PERPUSTAKAAN).

Zulkifli. (2011) Metodologi Pengajaran Bahasa Arab, Pekanbaru: Zanafa Publising.

Downloads

Published

2024-09-27

How to Cite

Adil Arifin, Indra Fauzan, Suci Rahmadani, & Fajar Utama Ritonga. (2024). Pengembangan Usaha Kerang Kering sebagai Produk Unggulan Masyarakat di Desa Suka Maju Kabupaten Batubara. ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial Dan Humaniora, 3(3), 173–180. https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v3i3.3997