Penerapan Operasi Matriks pada Analytical Hierarchy Process dalam Pemilihan Kedai Kopi di Kota Palopo
DOI:
https://doi.org/10.55123/mamen.v2i3.2308Keywords:
Analytical Hierarchy Process, Coffee Shop, MatrixAbstract
The coffee shop is a culinary business that is growing rapidly in Palopo City. Each coffee shop has its own characteristics and advantages which are used as an attraction to consumers. The purpose of this research is to determine the priority order of consumers in choosing a coffee shop in Palopo City. This research is a quantitative descriptive study with a sample of 3 respondents using a purposive sampling technique. In the data collection process, this study used a questionnaire to collect information in the form of respondents' preferences for the alternatives and criteria being compared. The research method used is the Analytical Hierarchy Process (AHP) which is an analytical method that uses a series of matrix operations to determine the priority order of alternatives based on several criteria with a series of matrix operations to obtain a decision. The results showed that the priority order of the respondents in choosing a coffee shop was based on the factors of variance and taste, location convenience, price affordability, and quality of service, while the priority order of the selected coffee shops was: (1) Kopikoma (38.63% ), (2) Etika (29.79%), (3) Epilog (10.52%), (4) Janji Jiwa (10.44%), and (5) Figura (9.62%).
Downloads
References
Amrozi, Y. (2017). Simulasi dalam Manajemen Pengambilan Keputusan menggunakan AHP. Seminar Nasional Teknologi Informasi, Komunikasi dan Industri (SNTIKI) IX, Pekanbaru.
Budi Darma. (2021). Pendekatan Manajemen Sains untuk Pengambilan Keputusan. Febi Press.
Direktorat Jenderal Perkebunan. (2021). Statistik Perkebunan Unggulan Nasional 2020-2022.
Hakim, L., & Setyawan, K. (2020). Penerapan Matriks Relasi Dalam Penggunaan Sosial Media Di Berbagai Kalangan Usia. Journal on Mathematics Education Research, 1(2), 69–78.
Marimin. (2008). Pengambilan Keputusan Kriteria Majemuk. Grasindo.
Maulida, N., Kustiawati, D., Bilqis, A. A., Wicaksono, R. K., & Rizki, S. D. (2022). Penerapan Matriks dalam Pembelajaran Matematika terhadap Analisis Input Output. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 4824–4836.
https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9032
Musianto, L. S. (2002). Perbedaan Pendekatan Kuantitatif dengan Pendekatan Kualitatif dalam Metode Penelitian. Jurnal Manajemen & Kewirausahaan, 4(2), 123-136. https://doi.org/10.9744/jmk.4.2.pp.%20123-136
Nugraha, Y. S. (2016). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Matematika Berdasarkan Sistem Pengambilan Keputusan menggunakan Analytical Hierarchy Process (AHP) di Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Palopo. IAIN Palopo.
Perkebunan Kota Palopo. (2022). https://palopokota.go.id/page/perkebunan
Pramelani. (2020). Faktor Ketertarikan Minuman Kopi Kekinian terhadap Minat Beli Konsumen Kalangan Muda. Managament Insight: Jurnal Ilmiah Manajemen, 15(1), 121–129. https://doi.org/10.33369/insight.15.1.121-129
Putri, A., Paloma, C., Yusmarni, Y., & Hasnah. (2021). Perilaku Konsumen dalam Membeli Kopi di Masa Pandemi Covid-19 pada Coffee Shop Kota Padang. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 5(4), 1308–1321.
https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2021.005.04.32
Rahayu, Y., & Nurhadiyono, B. (2012). Implementasi Matriks pada Matematika Bisnis dan Ekonomi. Jurnal Techno.COM, 11(2), 74–81.
https://doi.org/10.33633/tc.v11i2.930
Saaty, T. L. (1970). Multicriteria Decision Making: The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting Resource Allocation. RWS Publications.
Tamin, Z. R., Yulianto, K., & Malonga, W. A. M. (2022). Analisis Pemilihan Coffee Shop Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process (AHP). Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 6(4), 2259–2264. https://doi.org/10.36312/jisip.v6i4.3660
Widyawati, Idrus, I. I., & Mario. (2023). Perilaku Nongkrong Anak Muda di Cafe (Studi pada Pelanggan Coffee Shop Kedai Rakyat di Watampone). Sawerigading Journal of Sosiology, 1(2), 33–42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yuda Satria Nugraha, Budiarti Putri Uleng, Musyrifah Mahfuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
Penulis mengakui bahwa MAMEN (Jurnal Manajemen) sebagai publisher yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi
Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain, seperti: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dan lain-lain. Dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada MAMEN (Jurnal Manajemen).