Pelatihan Batik dan Rias untuk Meningkatkan Keterampilan Dasawisma RT 18, RW 03, Kelurahan Kalijaten, Sidoarjo

Authors

  • Trinil Windrowati Sekolah Tinggi Kesenian Wilwatikta Surabaya
  • Lilis Lestari Sekolah Tinggi Kesenian Wilwatikta Surabaya
  • Yekti Herlina Sekolah Tinggi Kesenian Wilwatikta Surabaya
  • Dwi Wahyu Bagas Saputra Sekolah Tinggi Kesenian Wilwatikta Surabaya
  • Ismi Wijayanti Sekolah Tinggi Kesenian Wilwatikta Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v4i3.6465

Keywords:

Training, Batik, Beauty Makeup, Skills, Dasawisma

Abstract

Training on Batik Making Process and Beauty Makeup Techniques to Improve Skills for Dasawisma Group RT 18/RW 03 Kalibader Village, Kalijaten Subdistrict, Sidoarjo is based on the problem of housewives of Dasawisma RT 18/RW 03 Kalibader Village, Kalijaten Subdistrict, Sidoarjo (Partners) with an average education level of junior high school, the majority of whom do not work, so that a lot of free time is usually used to gather/chat in one of the stalls so that it is not economically productive. Partners do not have makeup skills, so when there is an Independence Day celebration (if there is a carnival or performance) it is a hassle to have to go to a beauty salon which requires costs. Through the Beginner Community Service Grant (PMP) from the Directorate of Research and Community Service, Directorate General of Research and Development, Ministry of Higher Education, Science and Technology of the Republic of Indonesia, training was held on the process of making batik and beauty makeup using the methods of socialization, training, technology application, mentoring and evaluation. The results obtained were an increase in knowledge and skills of Partners, and it is hoped that in the future batik skills and makeup techniques can help improve the family economy.

References

Irman, M., & Azani, V. (2016). Perancangan Akuntansi pada Usaha kecil Menengah (UKM) Toko Etek Jas (Studi Kasus Bukittinggi). Procuratio: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(1), 104-120.

Indriyanti, P., & Sari, D. I. P. (2019). Kreatifitas Mahasiswa Dalam Pembelajaran Membatik Menggunakan Media Lilin Dingin. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 5(2), 616-627.

Kustiyah, I. E. (2017). Batik sebagai identitas kultural bangsa Indonesia di era globalisasi. Gema, 30(52), 62476.

Trixie, A. A. (2020). Filosofi motif batik sebagai identitas bangsa Indonesia. Folio, 1(1), 1-9.

Toekio, S., & Sjafi'i, A. (2007). Kekriyaan Nusantara (Vol. 1). ISI Press Surakarta.

Nurdin, N. (2018). Tata rias dan busana tari Serasan Seandanan di kabupaten Oku Selatan. Jurnal Sitakara, 3(2), 42-49.

Ummah, A. C., & FAIDAH, M. (2020). Kajian Tata Rias Tradisional Pengantin Gaya Semandingan Di Kabupaten Tuban. Jurnal Tata Rias, 9(3).

Ahyat, N. (2017). Metode pembelajaran pendidikan agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 24-31.

Hamda, N. (2014). Masyarakat dan Sosialisasi. Ittihad, 12(22), 107-115.

Ruyadi, Y. (2022). Pendidikan Karakter berbasis kearifan lokal. Indonesia Emas Group.

Hasibuan, D. (2022). Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Proses Pembelajaran. Hibrul Ulama, 4(1), 1-10.

Darhim, A. R. (2006). Materi Pokok Media Pembelajaran. Dirjen Pembinaan Kelembagaan Agama Islam dan Universitas Terbuka. Jakarta.

Dewanti, R., & Fajriwati, A. (2020). Metode demonstrasi dalam peningkatan pembelajaran fiqih. PILAR, 11(1).

Trianto, S. P., & Pd, M. (2007). Model-model pembelajaran inovatif berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Indrawati, T. (2025). ANATOMI FISIOLOGI RAMBUT. Jakarta: LPPM-ISTN.

Waleleng, D. C., Rogi, O. H., & Tungka, A. E. (2020). Pusat Seni Kriya di Kota Tomohon, Arsitektur Eksotis Multikultural (Doctoral dissertation, Sam Ratulangi University).

Hasyim, I. H. N. (2019). PENGEMBANGAN TEKNIK RELIEF BERBENTUK SEMAR DALAM PROSES PEMBUATAN SENI KRIYA BERBAHAN LIMBAH SERBUK KAYU (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS PGRI ADI BUANA SURABAYA).

Indrayani, H. (2012). Penerapan teknologi informasi dalam peningkatan efektivitas, efisiensi dan produktivitas perusahaan. Jurnal El-Riyasah, 3(1), 48-56.

Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam proses pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.

Downloads

Published

2025-09-15

How to Cite

Trinil Windrowati, Lestari, L., Herlina, Y., Saputra, D. W. B., & Wijayanti, I. (2025). Pelatihan Batik dan Rias untuk Meningkatkan Keterampilan Dasawisma RT 18, RW 03, Kelurahan Kalijaten, Sidoarjo . ABDISOSHUM: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial Dan Humaniora, 4(3), 418–428. https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v4i3.6465