Penerapan Media Video Pembelajaran pada Materi Cahaya dan Sifat-sifatnya di SD Negeri 003 Lubuk Sakat

Authors

  • Naura Lulu Nadhifa Athallah Universitas Riau
  • Daniel Christopel Lumban Tobing Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.55123/abdikan.v2i4.2563

Keywords:

Technology-Based Media, Learning Video, IPAS

Abstract

The implementation of the Merdeka Curriculum has reached most schools, one of which is at SDN 003 Lubuk Sakat. One of the differences between this curriculum and the previous curriculum is the learning of Natural Sciences (IPA) and Social Sciences (IPS) which are integrated into Natural and Social Sciences (IPAS). To achieve interactive and meaningful learning for students, the application of media in the form of learning videos was carried out in class V (five) SDN 003 Lubuk Sakat. This activity was carried out for one meeting in the second week of the odd semester on the material of light and its properties. The steps taken include licensing with UPT SDN 003 Lubuk Sakat, preparing materials in learning videos, and implementing teaching and learning activities with learning videos. The attitude of students was enthusiastic and became more confident in expressing their respective opinions. Quizzes at the end of the lesson in the form of C2 and C3 questions showed that students understood the material of light and its properties and its application in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R&D. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 62–78.

Arzfi, B. P., Ananda, R., & Fitria, Y. (2022). Analisis Kesulitan Level Kognitif pada Evaluasi Sumatif Mata Pelajaran Sains di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 129–137.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka dalam Satuan Pendidikan serta Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 57–66.

Devanni, F., Marhadi, H., & Alim, J. A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA SD Negeri 003 Lubuk Sakat Kabupaten Kampar. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–10.

Ghaniem, A. F., Rasa, A. A., Oktora, A. H., & Yasella, M. (2021). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial untuk SD Kelas V. Jakarta Selatan: Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Hastari, R. C. (2019). Penerapan Strategi Tutor Sebaya dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 4(1), 46–50.

Kompri. (2017). Belajar: Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.

Nopianti, G., Yektyastuti, R., & Sesrita, A. (2023). Hubungan Video Pembelajaran terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di SDN 1 Purwasari pada Masa Pandemi Covid. Supernova Science Education Journal, 1(1), 16–27.

Purnawanto, A. T. (2022). Perencanakan Pembelajaran Bermakna dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(1), 75–94.

Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai Fasilitator dan Efektivitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49–54.

Sari, I. K. W., & Wulandari, R. (2020). Analisis Kemampuan Kognitif dalam Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 145–152.

Sari, W. N., Gustanu, P., Suprayitno, M., Etriya, R., & Aprilia, C. A. (2022). Penerapan Video Pembelajaran IPA dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Online Kelas V SD N Pulorejo 02. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 2795–2800.

Sari, W. N., Murtono, M., & Ismaya, E. A. (2021). Peran Guru dalam Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa Kelas V SDN Tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2255–2262.

Sudaryanto, S., Widayati, W., & Amalia, R. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Aplikasinya dalam Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia. Kode: Jurnal Bahasa, 9(2), 78–93.

Sugih, S. N., Maula, L. H., & Nurmeta, I. K. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 599–603.

Downloads

Published

2023-11-28

How to Cite

Athallah, N. L. N., & Tobing, D. C. L. . (2023). Penerapan Media Video Pembelajaran pada Materi Cahaya dan Sifat-sifatnya di SD Negeri 003 Lubuk Sakat. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains Dan Teknologi, 2(4), 507–515. https://doi.org/10.55123/abdikan.v2i4.2563