Pola Bilangan pada Usia Sekolah SMP di Desa Persiapan Talim
DOI:
https://doi.org/10.55123/abdikan.v3i4.4148Keywords:
Number Patterns, Junior High School StudentsAbstract
This service aims to improve learning outcomes and the process of learning mathematics in this case, number patterns that are more active, creative and enjoyable. The process of learning mathematics in school-age children greatly influences when they go to school later. Some students feel that learning number patterns is helped and some students feel very difficult, this service activity is supported by the Student Creativity program that passed the Ministry's grant funding. The process of learning number patterns greatly impacts when they learn mathematics in this case, number patterns, therefore we are present in delivering material about number patterns in the village of Talim Preparation, North Central Alor District, Alor Regency. This activity went well, the results obtained by many students began to develop in terms of learning number patterns. The activity was carried out in the village office room, the enthusiasm of junior high school students was very good. In the process of learning mathematics about number patterns by applying realistic, it can run well and can improve the quality and learning outcomes of junior high school students.
Downloads
References
Adinawan, M.Cholik & Sugiono. 2002. Matematika 3A dan 3B untuk SMP Kelas VIII, Jakarta: Airlangga.
Agustin, E Dan Wintarti, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis
Android Pada Materi Pola bilangan.JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 7(1),10-23.
Aiyub, A. (2023). Ways of thinking siswa dalam menyelesaikan masalah pola bilangan non rutin: Suatu penelitian fenomenologi hermeneutik. Journal of Didactic Mathematics, 4(2), 65-76.
Ali, Mohamad. 1992. Konsep dan Penerapan CBSA dalam pengajaran, Bandung: Sarana Panca Karya
Buchori, dkk. 2005. Jenius Matematika 3 untuk SMP/MTs Kelas VIII. Semarang: Aneka Ilmu. [4]
Depdiknas. 2001. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Buku . Jakarta: Dirjen Dikdasmen. Direktort SLTP
Fatimah, C., Parinata, D., Efendy, A., & Santika, Y. (2021). Digital Mathematics Learning Companion (Dmlc): Aplikasi Android Guru Pendamping Khusus Matematika Bagi Penyandang Tunanetra Berbasis Suara. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 40-46.
Hutasoit, Y. C., Tambunan, L. O., & Purba, Y. O. (2022). Model pembelajaran think pair share (TPS) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 2(02), 405-411.
Irwan, I., Zuhri, Z., & Perangin-Angin, A. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Pola Bilangan Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Numbered Heads Together. Jurnal Pena Edukasi, 8(2), 95-102.
Juanti, S., Karolina, R., & Zanthy, L. S. (2021). Analisis kesulitan dalam menyelesaikan soal geometri pokok bahasan bangun ruang sisi datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(2), 239-248.
Manfaati, W. A., & Wijayanti, K. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dengan Model Problem-Based Learning pada Materi Pola Bilangan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika, 1(2), 12-24.
Musi, M. A., Sadaruddin, S., & Mulyadi, M. (2018). Implementasi permainan edukatif berbasis budaya lokal untuk mengenal konsep bilangan pada anak. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 117-128.
Rahayu, S. (2018). Analisis Kesalahan Peserta didik Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Pokok Pola bilangan Di SMP Negeri Remban Kelas VIII Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2018/2019. MIPA Publiser, 1–8.
Ramadhan, A., Pangaribuan, F., & Simarmata, G. (2024). Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Pola Bilangan di SMP Tamansiswa Pematang Siantar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 3(1), 1-11.
Ramli, R. W., & Arsyad, N. (2021). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) Pokok Bahasan Pola Bilangan Pada Kelas VIII A SMP Negeri 1 Sungguminasa. Infinity: Jurnal Matematika Dan Aplikasinya, 2(1), 84-92.
Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 33(2 SE-Articles).
Tabir, M. R. (2022). PROFIL PENYELESAIAN SOAL CERITA POLA BILANGAN BERDASARKAN TINGKAT KEMAMPUAN MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMPN21 BULUBONGGU. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 9(3), 324-335.
Wabang, R. B., Letidena, L., Lonawata, O. M., Loban, J. M., & Tang, M. I. P. (2023). Pendampingan belajar pola bilangan untuk siswa kelas VIII di SMP Negari 2 Kalabahi. ABDIKAN: Jurnal PengabdianMasyarakat Bidang Sains dan Teknologi, 2(2), 221-229.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maktisen Ena, Landerius Maro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.