Peningkatan Teknologi Interaktif terhadap Pengembangan Sosial dan Emosional Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD)
DOI:
https://doi.org/10.55123/abdikan.v3i4.4285Keywords:
Interactive Technology, Social Development, Emotional Development, Early Childhood Education (ECE), Early Childhood ChildrenAbstract
This activity aims to explore the influence of interactive technology on early childhood social and emotional development in early childhood education (ECED) settings. Interactive technologies such as tablets, learning apps and game-based educational devices are increasingly common in ECE classrooms. However, their impact on children's social and emotional development is still debated. This study used a quantitative survey approach with 50 children aged 4-6 years in ECD centers who had been using interactive technology for 6 months. The results of this activity show that interactive technology can have a positive influence on the development of children's social and emotional skills, provided that its use is directed and accompanied by teachers and parents. Children with moderate exposure to interactive technology showed improvements in their ability to interact with peers, as well as better emotional development in coping with frustration and understanding the feelings of others. However, there are also indications that excessive unaccompanied use may inhibit direct social interaction. Therefore, it is important to maintain a balance in the use of interactive technology in ECD to support children's optimal development.
Downloads
References
Novitasari, K. (2019). Penggunaan Teknologi Multimedia Pada Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 3(01), 50-56.
Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A. D., & Saddhono, K. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi: Apakah Memiliki Pengaruh terhadap Peningkatan Kreativitas pada Anak Usia Dini?. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7253-7261.
Mayenti, N. F., & Sunita, I. (2018). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan anak usia dini di paud dan TK Taruna Islam Pekanbaru. Photon: Jurnal Sain Dan Kesehatan, 9(1), 208-213.
Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media pembelajaran untuk anak usia dini di pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1560-1566.
Alfikri, M. Y., & Fajar, M. I. (2023). Pemanfaatan Teknologi dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1087-1093.
Lutfi, L. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS DIGITAL UNTUK PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI RA HASANUSSHOLIHAT TANGERANG. Jurnal Tahsinia, 4(2), 288-299.
Ramadhani, A., Wardani, S., & Samsiar, S. (2024). Pemanfaatan Gadget sebagai Teknologi Digital sebagai Strategi dalam Meningkatkan Potensi Berbahasa Anak Usia Dini. Journal on Teacher Education, 5(3), 38-46.
Baidha, P. S. (2024). Peningkatan kualitas pembelajaran anak usia dini di TK Fatimah Palembang. HYPOTHESIS: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 3(01), 01-10.
Rindiani, E. Y., & Putrianti, L. (2024). Teknologi Sebagai Sahabat Belajar: Menggali Potensi Dan Mengatasi Tantangan Dalam Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(2), 399-406.
Agustina, R., & Yulia, R. (2024). Intelegensi Media Teknologi Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(3), 148-154.
Mahardika, E. K., Wirdharma, G., Prasetyo, M. A., Anam, K., & Pramitasari, M. (2024). Implementasi dan Evaluasi Pengembangan Gim Edukatif Android untuk Anak Usia Dini dalam Meningkatkan Literasi Budaya. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 725-738.
Mawarda, S. I., Fadilah, S. N., Zahra, J. A., & Fidrayani, F. (2024). Pengaruh Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(6).
Hermawan, A., & Hadi, S. (2024). Realitas Pengaruh Penggunaan Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Simki Pedagogia, 7(1), 328-340.
Ardiansyah, A., & Rejeki, H. S. (2024). Tantangan Orang Tua dalam Mendampingi Anak Usia Sekolah Dasar Kelas Rendah pada Era Perkembangan Teknologi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 381-388.
Rumiyati, R., & ZulFitria, Z. (2024). Peran Permainan Edukatif Dalam Pengembangan Keterampilan Sosial Dan Kognitif Anak Usia Dini. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(7), 468-478.
Pebriani, M., & Darmiyanti, A. (2024). Pengaruh Media Sosial terhadap Perkembangan Anak Usia Dini dan Tinjauan dari Psikologi Perkembangan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 9-9.
Yonas, C. T., Fajar, M. A., Aldiyanto, M., Kholid, M. I., Priyanti, P. W., Soleha, S., ... & Silvia, Z. (2024). Literasi Digital Pada Anak Usia Dini Untuk Menghadapi Era Digital Di SDN Kemuning Lor 01. Jurnal Manajemen, Ekonomi, Hukum, Kewirausahaan, Kesehatan, Pendidikan dan Informatika (MANEKIN), 2(4: Juni), 531-538.
Elmas, H. J. M. I., Mulyono, R., Djufri, E., & Kuncoro, K. S. (2024, September). Pengaruh penggunaan gadget terhadap perkembangan anak usia dini dan peran orang tua dalam pengawasannya. In AMONG: Prosiding Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat (Vol. 1, pp. 28-33).
Jaya, I., & Amrizal, A. (2024). ANALISIS DAMPAK GADGET TERHADAP ASPEK PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI. Computer Based Information System Journal, 12(1), 24-30.
Rais, R. D. A., & Saman, A. (2024). Pengembangan Media Interaktif Augmented Reality Berbasis Smartphone untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1595-1608.
Fadhilah, N. C. (2024). Pengaruh Gadget Pada Perilaku Anak Usia Dini di Panton Labu. Sagoe Literasi, 1(2), 80-98.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Victor Asido Elyakim P, Aliya Firanti, Lulu Hidayah Harahap, Mustika Almuthi Mawardani, Dermawan Perangin-angin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.